کارشناس فروش : 09120551652
کارشناس فروش : 09931800470
دفتر فروش : 02834228397

انوع تپانچه و ویژگی های آن ، کدام تپانچه از همه بهتر است؟

6/فروردین/1402 مقالات بدون دیدگاه

امروزه تفنگ‌های بادی در سطح وسیعی، از مسابقات تیراندازی گرفته تا شکار حیوانات بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسلحه هم در نوع تفنگ و هم در نوع سلاح کمری در دسترس است و نیز تفنگ بی‌بی با امکان شلیک گلوله‌های گرد پلاستیکی در این رده قرار دارد. در این مقاله می خواهیم درباره انواع تپانچه مطالبی را بیان کنیم و بررسی کنیم که تفاوت تپانچه ها در چیست؟ برای آنکه تفاوت تپانچه ها را با یکدیگر  بدانیم در ابتدا باید به معرفی این تپانچه ها بپردازیم. همراه ما باشید:

تپانچه گازی چیست؟

کلت گازی که با نام های دیگری مانند تپانچه گازی یا اسلحه گازی در فروشگاه های مجاز فروش اسلحه یافت می شود، سلاحی است نیمه اتوماتیک که به وسیله کپسول های کوچک CO2 ( مخزن ۱۰ تا ۱۲ گرمی ) یا همان هوای فشرده مسلح می شود. کاربرد اصلی کلت گازی در حوزه آموزش های نظامی یا تمرینات مربوط به رشته تیراندازی می باشد.

تپانچه بادی چیست؟

تپانچه بادی نوعی تفنگ است که برای شلیک گلوله از فشار هوای ایجاد شده توسط یک پیستون که با چکاندن ماشه توسط فنری قوی به جلو رانده می‌شود یا فشار هوای محبوس در کپسول هوا استفاده می‌کند. قدیمی‌ترین تفنگ بادی موجود مربوط به سال 1580 میلادی است که در موزه‌ای در استکهلم نگهداری می‌شود.

تفاوت تپانچه بادی و گازی در چیست؟

یکی از مهمترین اختلاف های تپانچه بادی و گازی نوع کار آن ها می باشد که کار با تپانچه گازی آسان تر و راحت می باشد برای مصرف کننده. تپانچه گازی سریعتر و آسان تر از تپانچه بادی پر میشود.اما از نظردقت  در تیر اندازی حرفه ای تپانچه بادی  بسیار دقیق تر می باشد.چون میشود به یک مقدار معین باد توی مخزنش ذخیره کرد.درواقع همیشه با یک فشار تیر را شلیک میكند.اما تپانچه بادی بعد از مدتی فشار كپسول گازش كم میشود و شما افت تیر خواهید داشت .در حد یكی دو میلیمتر كه در مسابقه همین فاصله قهرمان رو مشخص میكند و شما برای رفع این مشكل باید كپسول را سر وقت پر كنید و هیچ وقت هم با كپسول كاملا پر تمرین نكنید...چون فشار گاز بیش از حد می باشد و دقت تیر اندازی كم میشود.برای رفع این مشكل بعد از پر كردن بیست سی تا خالی بزنید.در نهایت به نظر کارشناسان تپانچه گازی فقط راحت تر از بادی پر میشود وگرنه ماباقی آن درد سر می باشد و از نظر دیسپلین هم کمی باکلاس تر به نظر می آید.

یکی دیگر از تفاوت های تپانچه بادی با تپانچه گازی در این است که فرق کلت بادی این است که بیشتر در مسابقات حتی در المپیک ها از کلت بادی استفاده می شود دیگر تفاوتی که کلت بادی با گازی دارد این است که مسابقات کلت بادی هم در سالن و هم درهوای ازاد ولی گازی فقط در هوای آزاد و بیشتر مسابقات از کلت بادی استفاده می شود.

از دیگر تفاوت های اصلی تپانچه بادی و تپانجه گازی قیمت این دو اسلحه می باشد که تپانچه گازی دارای قیمت بالاتری می باشد و تفنگ های بادی از قیمت های مناسب تری برخوردار می باشند. معمولا خرید تپانچه بادی و گازی بسیار رونق دارد.

انوع تپانچه و ویژگی های آن ، کدام تپانچه از همه بهتر است؟

انواع تپانچه عبارتند از:

1- تپانچه دیافراگمی:

این نوع تپانچه شامل یک دیافراگم است که در پایین دستگاه قرار دارد. فشار ورودی این دیافراگم باعث حرکت یک سوزن شده و فشار را روی یک مقیاس نشان می‌دهد.

2- تپانچه گرادیانی:

در این نوع تپانچه، فشار به عنوان یک فرق ارتفاع بین دو نقطه اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، در تپانچه‌های برای اندازه‌گیری فشار خون، فشار به عنوان فرق ارتفاع بین دو نقطه (فشار سیستولیک و دیاستولیک) اندازه‌گیری می‌شود.

3- تپانچه نقطه‌ای:

در این نوع تپانچه، فشار در یک نقطه خاص اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در لوله‌ها و دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

4- تپانچه توری:

در این نوع تپانچه، فشار بر روی یک توری اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود.

5- تپانچه تفاضلی:

در این نوع تپانچه، فشار تفاضلی بین دو نقطه اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌های آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

6- تپانچه مرجع:

در این نوع تپانچه، فشار نسبی به یک مرجع مشخص اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های صنعتی و سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود.

انوع تپانچه و ویژگی های آن ، کدام تپانچه از همه بهتر است؟

7- تپانچه اهرمی:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از یک اهرم اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های صنعتی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

8- تپانچه الکترونیکی:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از سنسورهای الکترونیکی اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های الکترونیکی و اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود.

9- تپانچه آزمایشگاهی:

در این نوع تپانچه، فشار با دقت بالا در آزمایشگاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای آزمایش‌های شیمیایی، فیزیکی و مهندسی استفاده می‌شود.

10- تپانچه هیدرولیکی:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از سیال هیدرولیکی اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده می‌شود.

11- تپانچه دیجیتال:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از صفحه‌نمایش دیجیتال اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در دستگاه‌های الکترونیکی و دقیق استفاده می‌شود.

12- تپانچه آب:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از آب اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌های آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

13- تپانچه نفت:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از نفت اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

14- تپانچه غیرمختصاتی:

در این نوع تپانچه، فشار به صورت غیرمختصاتی اندازه‌گیری می‌شود. به عبارت دیگر، این تپانچه هیچ اطلاعاتی در مورد جهت و محل اعمال فشار نمی‌دهد. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌هایی مانند لوله‌های گاز، آب و بخار استفاده می‌شود.

15- تپانچه دیافراگمی:

در این نوع تپانچه، فشار با استفاده از دیافراگم اندازه‌گیری می‌شود. این نوع تپانچه برای اندازه‌گیری فشار در سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده می‌شود.

 

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :