کارشناس فروش : 09120551652
کارشناس فروش : 09931800470
دفتر فروش : 02834228397

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

26/تیر/1400 مقالات بدون دیدگاه

تفنگ بادی چیست؟ این تفنگ ها در سه رده ی مکانیک، کربن دی اکسید و برقی کار می کند. معروف ترین و پرکاربرد ترین آنها تفنگ های مکانیکی بر پایه ی فشار هوا است. فشار هوا در اثر فشرده شدن هوای موجود در کپسول مکانیسم است که با یک دستی انجام می شود. تفنگ بادی هاتسان ، تفنگ بادی گامو ، کراس ، بنجامین ، کرال و تفنگ بادی دیانا جزء بهترین مارک ها است. لوله های اسلحه بادی به دو دسته یکپاچه یا شکننده از قسمت لوله تقسیم می شود. لوله اسلحه های یکپارچه از آنجایی که انرژی کمتری از دست می دهد نسبت که لوله های شکننده قدرت پرتاب بیشتری دارد. وجه مثبت اسلحه های شکننده در سبک بودن و و کار کردن آسان است این اسلحه برای تازه واردان بسیار مناسب است. این تفنگ های بر خلاف تفنگ های دیگر به سمت جلو وهل می دهد به همین دلیل در هنگام وصل کردن دوربین پایه های نگه دارنده را در سمت عقب دوربین قرار می دهند تا در اثر پرتاب دوربین نیافتد. در هنگام پرتاب باید دقت که در حال حرکت نباشیم که ممکن است آثار زیان باری داشته باشد.

قوانین استفاده از تفنگ بادی

در برخی کشور ها استفاده از این تفنگ ها به منظور شکار ممنوع بوده و تنها برای سرگرمی استفاده می شود. از نظر قانونی نیز برای هر نوع تفنگی باید مجوز دریافت کرد. استفاده کردن از این تفنگ در حضور انسان های دیگر ممنوع بوده و در صورت حمل همراه خود باید رسید خرید و برگه ی صلاحیت داشته باشید.

در انتخاب تفنگ بادی به چه چیزی باید توجه کرد؟

در خرید تفنگ بادی یا هر اسلحه ی دیگری باید بدانید که خواسته ی شما از یک اسلحه چیست. که غالبا افراد بیشتر به قیمت و  کارکرد توجه می کنند. حال به نکات زیر توجه کنید.

1. سبک و قوی بودن : در استفاده ی طولانی مدت اسلحه های سنگین هم از نظر راحتی و هم از نظر کیفیت پرتاب ها تاثیر گذار و کاهنده است. در اسلحه های قوی سرعت خروج ساچمه ها از لوله بسیار مهم است. که به دو صورت متر بر ثانیه و اف پی اس بیان می شود. اف پی اس های بالاتر از 800 و یا 200 متر بر ثانیه جزء اسلحه های قوی به شمار می رود.

2. شبکه خدمات گسترده و رضایت از خدمات : هنگامی که با هر مشکلی مواجه می شوید، می فهمید که یک شبکه خدمات مشتری مداری و گسترده چقدر مهم است.

3. احتمال برخورد به هدف در فاصله ی زیاد : کیفیت تفنگ ، خصوصیات گروه و کیفیت گلوله ای که استفاده می کنید بر این وضعیت تأثیر می گذارد. سرعت خروج گلوله با فاصله متناسب است. با یک تفنگ بادی خوب می توان در فاصله  100 متر شلیک موفق کرد. عبور از این فاصله بستگی به مهارت تیرانداز و کیفیت تفنگ دارد.

4. استفاده از مواد با کیفیت : احساس واقع بینانه و دلپذیری را به کاربر می بخشد.

5. یک طراحی شیک : اگرچه از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، اما طراحی های غیر معمول یا کلاسیک جذابیت تفنگ ها را به همراه دارد.

6. راحتی در تنظیم کردن و آماده شدن : در تفنگ های بادی بازو های کوک سه دسته اند؛ 1 از لوله اسلحه، از دسته ی زیر لوله، تنظیم از بغل. از نظر راحتی حالت سوم خیلی کارآمد تر است. ولیکن هر سه حالت بر قدرت پرتاب تفنگ اثر ندارد.

7. می توانیم آنرا به صورت یک حساسیت محرک خوب تعریف کنیم.

توجه : در اسلحه های شکننده باید توجه کرد در صورتی که نمی خواهیم ار آنها استفاده کنیم هرگز در حالت کوک شده نباید رها کرد. این باعث ضعیف شدن و کاهش عمر فنر می شود.

توجه : در تفنگ های بادی هر چه لوله سنگین تر شود سرعت خروج گلوله کم می شود. گلوله های گامو در این زمینه بسیار استاندارد بوده به ویژه مدل جی اس بی . اگر از لوله ها 4.5 میلی متری استفاده می کنید حتما از گلوله های با کیفیت استفاده کنید تا امکان برخورد به هدف پایین نیاید ولی یک عیب هم در این موضوع وجود دارد در گلولهای با کیفیت به خاطر زیاد بودن وزن آنها سرعت خروج از لوله کمتر می شود.

نکته مهم : به جای تفنگ های بادی فنری توصیه می شود از تفنگ های پیستونی استفاده کنید. چون در تفنگ های بادی پیستون دار به دلیل استفاده از فشار هوا عملکرد بیشتری در بازه ی زمان دارد. در مدل های فنر دار قدرت فنر پس از مدتی ضعیف شده و امکان برخورد را کاهش می دهد.

 بهترین مدل های تفنگ بادی :

1-Gamo REPLAY-10 MAXXIM

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

گامو یکی از بهترین اسلحه های موجود در این صنعت است که به شدت در مصرف گلوله صرفه جویی می کند. در این مارک که به طور محدود در کشور ها توزیع می شود. به دلیل اینکه در خشاب خود 10 عدد گلوله جاگزاری می شود نیازی به گذاشتن گلوله در هر کوک کردن نیست. به همراه تفنگ دو عدد خشاب نیز داده می شود. قدرت برخورد به هدف در تفنگ بسیار عالی است.

مشخصات فنی:

کالبیر: 4.5 الی 5.5 میلی متر
سیستم کوک: کوک از خشاب
سیستم امنیتی: دستی
سیستم کارکرد: فنری
طول: 115 سانتی متر
وزن: 2.5 کیلوگرم
سرعت خروج گلوله: 300 متر بر ثانیه

مزایا:

مواد با کیفیت ،
داشتن گروه خوب
از قدرت کافی برخوردار باشد ،
سبک بودن ،
داشتن خشاب دهتایی برای گلوله ها

معایب:

گران بودن
سیستم فنری داشتن

2-Gamo Hunter

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

نسبتها به تفنگ های که به صورت دستی کوک می شوند گران تر است. سرعت خروج گلوله 1250 اف پی اس است. که این برای تفنگ هایی که به صورت لوله های شککنده است سرعت بسیار بالایی دارد. در مصیر های طولانی بسیار کارآمد است.سیستم فنری دارد.

مشخصات  فنی:

کالیبر: 4.5 الی 5.5 میلی متر
طول: 123 سانتی متر
سرعت خروج گلوله: 1250 اف پی اس
وزن: 4. 40 کیلو گرم
ساخت: در اسپانیا ساخته می شود.

مزایا:

قدرت تخریب بالا ،
مناسب برای کسانی که خواهان عکسبرداری از راه دور و قدرت هستند ،
مواد با کیفیت و طراحی ،
داشتن گروه خوب

معایب:

گران بودن
سنگین بودن

3-Gamo Black Fusion IGT

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

این اسلحه برای کسانی که می خواهند از مارک گامو استفاده کنند ولی سیستم فنری نمی خواهند بسیار مناسب است.

مشخصات فنی:

کالیبره: 4.5 الی 5.5 میلی متر
سرعت خروج گلوله: 1033 اف پی اس
وزن: 3.5
طول: 117 سانتی متر

مزایا:

نصب پیستون ،
سبک بودن ،
گران بودن
ماشه دقیق ،
صدا خفه کن موفق ،
مناسب برای استفاده بدون دوربین شکاری

معایب:

گران بودن

4-Hatsan Mod 125 Sniper (Vortex)

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

از پیستون های گازی تشکیل شده است. یکی از قویترین تفنگ ها در رده ی خود است. نسبت به مدل فنر دار خود طول عمر بیشتری دارد.

مشخصات فنی:

کالیبر: 4.5 الی 5.5 یا 6.5 میلی متر
طول لوله: 124 سانتی متر
سرعت خروج گلوله: 1250، 1000، 750 اف پی اس

مزایا:

این تفنگ در دوربرد بسیار قوی و موثر است.
خدمات هاتسان به طور کلی رضایت ایجاد می کند.
مواد با کیفیت با احساس تفنگ واقعی.
پیستون گازی
استراحت گونه قابل تنظیم در انبار

معایب:

ماشه سخت ،
سنگین بودن ،
در صورت عدم استفاده از دمپر ، خراب شدن سریع تنظیم دامنه

5-Kral N-11 Sentetik

تفنگ بادی چیست؟ و مکانیزم عملکرد آن چگونه است؟

اگر به دنبال اسلحه ای ارزان تر و با کلاس هستید این یک انتخاب خوب است. سیستم ماشه ای شکننده دارد و سیستم فنری دارد. و دارای وزن میانگین است.

مشخصات فنی:

کالیبر: 4.5 الی 5.5 یا 6.5 میلی متر
سیستم امنیت : دستی
نحوه ی کار: فنری و دارای پیستون گازی
طول لوله: 40 سانتی متر
وزن : 3.5 کیلوگرم

مزایا:

دارای گروه بسیار خوب
دارای رطبه ی خود از نظر قیمت و عملکرد.

معایب:

صدای فنر می تواند آزاد دهنده باشد
پس از شلیک قدرت پرتاب بالایی دارد.

در خرید تفنگ بادی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

در انتخاب تفنگ بادی باید به نوع و مدل ها توجه کرد سپس بر اساس نیاز انتخاب کنیم.

1. تفنگ هایی که از لوله اسلحه کوک می شوند

امروزه بسیاری از تفنگ های بادی با سیستم لوله اسلحه کوک  می شوند. اگرچه این اسلحه ها مقرون به صرفه ترین اسلحه ها هستند ، اما قدرت خود را از طریق فشار فنر با شکستن لوله دریافت می کنند. علاوه بر ارزان بودن و استفاده ساده ، یک ضرر هم دارد. کاهش حساسیت لوله پس از شلیک مداوم در این اسلحه ها ، شرایط بدرا برای کاربر ایجاد می کند. علاوه بر این ، سیستم قفل کننده اتصال لوله به بدنه پس از استفاده مداوم از بین می رود.

2. تفنگ های بادی پی سی پی

این نوع تفنگ ها جز موارد نو ظهور است که یا پیشرفت تکنولوژی شکل گرفته اند.  هوای فشرده با کمک پمپ لوله در تفنگ داده می شود. تفنگ 200 میله ای به 200 فشار نیاز دارد. به خصوص در اروپا ، اسلحه های پی سی پی پیشرفته ترین مدل اسلحه های بادی هستند. بزرگترین مزایای آن سلاحهای قدرتمندتر در مقایسه با مدلهای دیگر است و ضربه بهتری به کاربر می بخشد. بزرگترین معایب این است که به تجهیزات اضافی مانند پمپ نیاز دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم ، برای بارگیری کامل تفنگ به یک فشار طولانی نیاز است.

3. تفنگ های بادی که از زیر پر می شود

این سلاح ها که دارای سیستم بسیار قدیمی هستند با کشیدن یک اهرم در پایین نصب می شوند. هوا در زیر ذخیره می شود. در مقایسه با مدلهای دیگر بسیار سودمند است. زیرا لوله ثابت است و در هنگام شلیک ضرری ایجاد نمی کند.

4. تفنگ هایی که دارای خشاب های ذخیره کننده گلوله هستند.

این مدل با کربن دی اکسید کار می کند. هوا در یک لوله ذخیره می شود و این اسلحه ها دارای یک خشاب ذخیره کننده گلوله هست. به این ترتیب امکان شلیک سریع را می دهد. این یک ساختار جمع و جور است زیرا نیازی به نصب ندارد. به طور کلی در عکسهای تمرینی و برای اهداف سرگرمی استفاده می شود. البته این یک نکته منفی هم دارد. این سلاح در مقایسه با سایر مدل های سلاح ضعیف تر است. علاوه بر این ، دامنه شلیک کوتاه تر است.

چگونه باید تفنگ بادی انتخاب کنیم؟

 در بالا ، ما در مورد انواع تفنگ های بادی اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم. همانطور که قبلاً گفتیم ، ابتدا باید هدف از استفاده را تعیین کنید. آیا برای بهبود تیر اندازی خود خریداری می کنید  یا از آن برای سرگرمی استفاده می کنید؟

استفاده از تفنگ های بادی پی سی پی برای بهبود تیراندازی مفید خواهد بود. چون می توانید سریع شلیک کنید و حواس شما را پرت نمی کند. همچنین برای تیر اندازی حرفه ای تر می توانید از تفنگ هایی استفاده کنید که از زیر کوک می شود.

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :